29 juli 2025

Flytoget en Vayapay lanceren naadloos omnichannel betaalsysteem voor openbaar vervoer

Flytoget en Vayapay lanceren naadloos omnichannel betaalsysteem voor openbaar vervoer 

Haarlem, 29 juli 2025 – Flytoget, de Noorse exploitant van de luchthavensneltrein, heeft zijn verkoopkanalen succesvol gemoderniseerd sinds de uitrol in 2024 met de implementatie van het Vayapay Smart Payment Platform. Vayapay is het omnichannel betaalplatform voor stedelijke mobiliteit van XPP. XPP is een aanbieder van betaaloplossingen die betalingen moderniseert in het openbaar vervoer, hoger onderwijs, bedrijfsleven, financiële instellingen en onbemande diensten. De implementatie werd uitgevoerd in samenwerking met Elavon, een van ’s werelds toonaangevende betalingsverwerkers. 

Eerste omnichannel betaaloplossing ter wereld 

Deze baanbrekende implementatie is de eerste omnichannel betaaloplossing ter wereld voor het openbaar vervoer. Hiermee kunnen passagiers vrij tussen betalingsmogelijkheden schakelen. Of de klant nu een bankpas, mobiele telefoon of smartwatch gebruikt om reiskrediet te kopen op automaten, via online platforms of in apps, betalingen worden naadloos herkend op alle apparaten. Het project is gedeeltelijk gefinancierd door de Noorse overheid als onderzoeksinitiatief en realiseert een visie die acht jaar in ontwikkeling is geweest. 

 

Samen innoveren voor een naadloze klantreis 

"Wij werken al meer dan tien jaar aan deze oplossing," zegt Heidi Hansen, Head of Distribution and Innovation bij Flytoget. "Veel mensen belden onze klantenservice omdat het systeem hen niet herkende wanneer ze hun kaart in de app hadden geregistreerd maar vervolgens met hun horloge bij het poortje wilden inchecken. We zagen dat het noodzakelijk was om dit probleem op te lossen, zodat klanten moeiteloos tussen alle kanalen kunnen schakelen en hun gegevens maar één keer hoeven in te vullen. We zochten partners die deze oplossing wilden realiseren, en die vonden we in Vayapay en Elavon.” 

De samenwerking begon met de pioniersgeest van Flytoget dat in 2003 al open-loop betalingen met magneetstrip bankkaarten introduceerde. Daarmee waren ze een van de eerste vervoerders ter wereld waren die swipe-and-go mogelijk maakten. 

 

Technische innovatie maakt reizen met Flytoget eenvoudiger dan ooit 

Vayapay maakt het mogelijk om aankopen die zijn verwerkt door Flytoget te koppelen aan de onderliggende betaalrekening van de passagier. Klanten van Flytoget kunnen zo eenvoudig hun bonnen ophalen, aanbiedingen bekijken en hun rechten inzien via elk kanaal. Op deze manier hoeven ze niet langer te navigeren door meerdere servicepagina’s, wat frustratie voorkomt en de ervaring verbetert. De dienst ondersteunt ook anoniem reizen voor passagiers die daarvoor kiezen, en draagt zo bij aan een klantgerichte en naadloze reiservaring. 

"Wij hebben een betaalplatform gebouwd dat verder gaat dan de meeste betaalproviders voor openbaar vervoer aanbieden," legt Wido Beekman, Chief Commercial Officer bij Vayapay, uit. "Het platform registreert niet alleen de transactie, maar koppelt ook de bron van de betaling. Die informatie kunnen we delen met vervoerders om klantrelaties te versterken en een frictieloze passagierservaring te creëren, en dat alles binnen de kaders van volledige PCI-compliance. De samenwerking met Elavon was hierin essentieel." 

De expertise van Elavon bleek cruciaal. Het bedrijf behaalde een van de snelste Level 3 EMV-certificeringen ooit, afgerond in slechts drie weken. 

"Vroegtijdige betrokkenheid was de sleutel," zegt Cillian Maher, Head of Emerging Verticals bij Elavon. "We werkten samen vanaf de innovatiefase, in plaats van bestaande ideeën achteraf aan te passen. Daardoor kregen we toegang tot een complete omnichannel oplossing voor het openbaar vervoer." 

 

Impact in de praktijk 

Het betaalsysteem is actief op de volledige vloot van 23 treinen van Flytoget, die jaarlijks meer dan 5,3 miljoen passagiers vervoert. Met een klanttevredenheid van 97% en een modal split van 70% voor het vervoer naar Oslo Airport, behoort Flytoget tot de wereldtop. 

De samenwerking werd onlangs gepresenteerd op Transport Ticketing Global (TTG) en Transport Ticketing North America (TTNA), waar experts uit de sector dit project uitlichtten als een voorbeeld van hoe samenwerking innovatie in mobiliteitsbetalingen kan stimuleren.