61% van de CFO's zegt dat bedrijven inleveren op klanttevredenheid door economische druk
61% van de CFO's zegt dat bedrijven inleveren op klanttevredenheid door economische druk
Amsterdam, 10 juli 2024 - Payhawk, de wereldwijde oplossing voor uitgavenbeheer die bedrijven helpt bij het beheren van zakelijke betaalkaarten en betalingen in 32 landen, heeft vandaag onthuld dat 61% van de CFO's aangeeft dat hun bedrijven compromissen sluiten, of overwegen te sluiten, op het gebied van klantervaring om operationeel te blijven in het huidige uitdagende economische klimaat. Het rapport 'De toekomst van de CFO: Kansen om te groeien in een veranderende omgeving' onderzoekt de uitdagingen en eisen waarmee CFO's worden geconfronteerd in deze periode van politieke en economische onzekerheid. Daarnaast belicht het rapport de meest impactvolle oplossingen die CFO's toepassen om wendbaar en concurrerend te blijven zonder concessies te doen aan klantervaring en servicekwaliteit. De bevindingen benadrukken het belang van nauwkeurige gegevensanalyse en innovatieve technologieën ter ondersteuning van de implementatie van kostenbeheersingsmaatregelen die financiële stabiliteit op de lange termijn waarborgen zonder de klantervaring te schaden. Door inzicht te krijgen in de bredere uitgavenpatronen, terugkerende kosten en financiële operaties, kunnen bedrijven hun budgetten optimaliseren, een robuuste uitgavencultuur bevorderen en voorkomen dat ze mogelijk veranderingen moeten doorvoeren die hun reputatie kunnen schaden. De belangrijkste uitkomsten van het rapport zijn: Nederlandse CFO's staan onder druk om concessies te doen op het gebied van klantervaring en productkwaliteit
Zichtbaarheid en controle zijn de belangrijkste uitdagingen om duurzame groei te behouden
Hoe prioriteiten verschuiven voor CFO's die op zoek zijn naar flexibiliteit
Nu CFO's een steeds strategischere rol innemen in het bestuur van bedrijven, moeten zij nieuwe financiële strategieën omarmen om te voorkomen dat bedrijven concessies doen op het gebied van klantervaring, productkwaliteit of serviceniveau. Om dit te bereiken, moeten CFO's data-analyses van uitgaven gebruiken om gemiste kansen voor kostenefficiëntie te identificeren, rigoureuze kostenbeheersingsmaatregelen implementeren om betere kostenbesparende beslissingen te nemen en de nauwkeurigheid van gegevens voor strategische planning te verbeteren. "Er is een aantal macro-economische factoren dat de verschuiving in de financiële functie en de rol van CFO's beïnvloedt. Een succesvolle transformatie is echter nooit gemakkelijk. Volgens ons onderzoek leiden economische onzekerheid en een focus op winstgevendheid ertoe dat CFO's overwegen om concessies te doen aan klantoplossingen om de huidige financiële druk te overwinnen," zegt Konstantin Dzhengozov, medeoprichter en CFO van Payhawk. "Om de uitdaging van winstgevendheid aan te gaan zonder afbreuk te doen aan de klantervaring, moet de kracht van technologie worden benut, zoals AI en tools voor uitgavenbeheer die onnodige uitgaven kunnen elimineren en middelen efficiënter kunnen inzetten. Om deze oplossingen te implementeren is het van het grootste belang dat executives vertrouwen hebben in de voordelen van nieuwe technologieën en verandering omarmen. Natuurlijk hebben belangrijke transformatieprojecten een impact op verschillende afdelingen en teams, dus is het van fundamenteel belang om hen te voorzien van de juiste oplossingen voor hun specifieke behoeften", voegt Konstantin toe. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder meer dan 200 decision makers in een aantal sectoren in het Verenigd Koninkrijk, Europa en de VS. Voor meer informatie kun je het rapport hier downloaden.
|