ANWB verrassende tweede plaats in jaarlijkse Digital Leaders klassement, eerste plaats voor Bol
ANWB verrassende tweede plaats in jaarlijkse Digital Leaders klassement, eerste plaats voor Bol
Amsterdam, 14 maart 2024 – ANWB betreedt voor het eerst de top-tien in de Nederlandse Digital Leaders van het afgelopen jaar. Het jaarlijkse klassement, dat dit jaar aangevoerd wordt door Bol, is vandaag door management- en technologieadviesbureau BearingPoint gepresenteerd. De verrassende tweede plaats heeft ANWB met name te danken aan sterke verbeteringen in Digital Marketing en e-CRM. Binnen de onderzochte sectoren kwam Retail het beste uit de verf. Opvallend is de sterke groei die de reis- en bankensector hebben genoteerd. In het jaarlijkse onderzoek van BearingPoint, dat nu voor het zesde jaar op rij verschijnt, zijn de digitale prestaties onder de loep genomen van 73 Nederlandse bedrijven die toonaangevend zijn in hun sectoren. De ranking wordt gebaseerd op scores van 0 (slecht) tot 5 (uitstekend) op verschillende meetpunten in de domeinen Digital Marketing, Digital Product Experience, E-Commerce en E-CRM. Top drie Digital Leaders nauw aan elkaar gewaagd De tweede plaats is dit jaar bemachtigd door ANWB, dat in een jaar met maar liefst 0.4 punten is gegroeid naar een gemiddelde score van 3.8. De groei zit voornamelijk op het vlak van Digital Marketing, dankzij verbeterde zoekmachineoptimalisatie (SEO/SEA) en zeer actieve en betrokken social mediakanalen. Bovendien is ANWB net als vorig jaar de winnaar op het gebied van e-CRM. De top drie van de Digital Leaders wordt afgerond door Coolblue (3.8). NS en ING voeren groeiende sectoren aan De bankensector is van 2.7 naar een 3.2 gegroeid. Hier zijn de grootste stappen gemaakt binnen Digital Product Experience en E-Commerce. Banken bieden hoogwaardige digitale ervaringen op alle kanalen, afgestemd op de behoeftes van gebruikers en passend bij hun merk. ING is de digitale leider binnen de bankensector en scoort met Digital Marketing en actieve aanwezigheid op platforms zoals YouTube en Instagram. Bunq heeft dit jaar onder de onderzochte banken de grootste verbetering laten zien, met een 3.4 vergeleken met de score van slechts 2,4 van vorig jaar. Effectief gebruik van AI Adoptie van en vertrouwen in AI blijft een belangrijk onderwerp voor 2024. Digital Leaders zijn pragmatisch in het onderscheiden van waar en hoe ze AI moeten gebruiken. Bedrijven gaan voorzichtig te werk met AI, mede door zorgen over merkbescherming en de klantervaring. AI wordt wel al sterk opgepakt in het service-domein. Aanpassingsvermogen cruciaal
Het volledige rapport is te downloaden via www.bearingpoint.com/digitalleaders |